Cursisten vertellen: seizoen 2008/'09

Kostbare momentjes!
Woensdagochtend 7.00 uur ’s morgens onderweg naar een opdracht. Eigenlijk een vrije dag, een lange file, een volle agenda en daarna nog weer veel te doen. Ik merk dat er onrust is in mijn hoofd en probeer er vanaf te komen. En dan met een diepe zucht zie ik voor me hoe ik die avond op ‘het matje bij Irene’ neerstrijk. Onvoorstelbaar hoe snel ik ineens heel anders in die auto zit! Ik realiseer me wat een kostbare momentjes dat zijn: de Feldenkrais bij Irene.
—— Angela

en hoe ze doorwerken gedurende de dagelijkse gang der dingen. mooi toch, dan heb je er langer profijt van dan dat ene lesuurtje...


effe rustig zitten >


Hoe heerlijk
Maar ik wil je nog even zeggen hoe heerlijk ik
het woensdag weer vond.
Ook zo leuk de fijne club weer te zien; gewoon of
ik niet was weg geweest. Zo mooi is dat toch!
Die lessen van jou geven me zoveel rust; een ingeving over wat Feldenkrais voor mij betekent: Het maakt me compleet!
Vind je dat niet een mooie ? (ik schrijf je nog wel meer hoor, maar dit rolde zo m’n hoofd in van de week, vond ik wel bijzonder)
—— Nel

nou, we wachten dan maar op meer details van jouw "compleet-zijn". De ervaring komt me bekend voor...

Wat betekent Feldenkrais voor mij?
Na jaren elke week trouw naar de les gaan om te leren, kan ik weer mijn bh van achteren dicht doen.
Dit is belangrijk voor mij, want mijn schouders lieten dat niet toe en nu gelukkig wel weer. Ook mijn nek was niet zo soepel, dus kon ik moeilijk op mijn buik liggen.
Dankzij de Feldenkraislessen gaat dat nu veel beter. Ik hoop dat veel mensen gaan ontdekken wat het betekent om soepeler te worden en ontspannen te zijn na de les.
Groet en sukses gewenst aan onze lerares.
—— Gea

prachtig dat het zo blijkt te gaan.
opeens kun je weer iets dat je soms al lang geleden bent kwijtgeraakt en dat heb je zèlf weer mogelijk gemaakt...


Wat Feldenkrais betekent:
ik voel me goed in m'n vel erdoor. Ik kan niet goed zeggen 'beter', want ik doe het nu eenmaal, maar toch, als het er niet is, maakt het verschil met als het er wel is. Dus toch wel 'beter'. Gek dat dat zo werkt: je kan het niet zeggen als je gewoon ermee bezig bent, maar na een (wat langere dan twee weken) vakantie merk je het gemist te hebben. Toch zijn pauzes dus ook goed, al is het maar om niet in een kringetje te gaan draaien.
De aandacht voor het eigen lichaam geeft een 'dit ben ik'-gevoel, maar ook een 'dit ben ik ook'-gevoel. Het maakt elke keer duidelijk dat ik dingen meer optimaal kan krijgen, dat kan zijn qua beweging en qua idee dat ik heb hoe ik beweeg, maar hoe het mijn leven beïnvloedt qua inrichting daarvan, die link heb ik nog niet gelegd, denk ik.
Het contact met onze groep is heel fijn en voor mij wel een onderdeel van Feldenkrais en ik zal het missen over 55 jaar als we allen echt te oud zijn geworden.
—— Groet, Maarten

dan doen we aan Feldenkrais voor heel erg oude mensen. die super-langzame lessen kan ik dan ongetwijfeld nog geven. ze zeggen dat je er jong door blijft...

Ontspanning
Het eerste wat mij te binnen schoot was ontspanning, voordat ik op weg ging naar jou was ik altijd van alles van plan. Als ik terug kom ga ik nog even dit of dat doen, maar na de sessie had ik daar helemaal geen zin meer in. Op weg naar huis liep ik dan te geeuwen en eenmaal thuis deed ik gewoon niets meer.
—— GR. Ans

misschien had je de volgende morgen
energie voor tien...


Feldenkrais betekent dit jaar
voor mij:

Schouders die weer zonder pijn functioneren.
Voeten die opeens minder eelt hebben, omdat ik ze anders neerzet.
Fietsen zonder zadelpijn omdat ik weer op mijn zitbotjes zit.
En bovenal: mijn hele lijf ontdekt weer hoe het vroeger functioneerde toen ik kind was!!!
Feldenkrais is ontspanning en plezier.
—— Greetje

waar je bovendien heel mooi van wordt omdat je hier nu eens niets hoeft wáár te maken...

lekker lui bewegen >

Gelouterd en ontspannen
Het verbaast mij dat ik elke keer na een les zo stevig op mijn voeten sta, mijn armen en schouders ontspannen 'hangen', zo ruim kan in- en uitademen, mijn hoofd weer een stuk leger is. Helemaal gelouterd en ontspannen. Ik kan niet meer zonder Feldenkrais!
—— Marion

Blijf je verbazen. En vertrouw de wijsheid van je eigen ervaringen en van je eigen leerproces.

Lieve iRene,
Een reactie op jouw goed voorbereide lessen.
Ik sta versteld, dat kleine beweginkjes zulke resultaten geven. Bv. kleine oogbewegingen geven zachte ogen. En bovendien had ik het gevoel, dat mijn ogen groter waren.
Na de les heb ik vaak het gevoel, dat ik beter geaard ben.
—— Groetjes, Tineke

Mooie waarnemingen.










_