iRene vertelt over seizoen 2008/'09
Het lesjaar vloog voorbij. En ik had eigenlijk tijd tekort om àlles wat ik samen met jullie wilde doen dit jaar ook werkelijk gestalte te geven. Toch is een niet onbelangrijk deel ervan wel degelijk gelukt.
Je hebt toch óók ogen in je hoofd?
Rondom het eerste thema: je hebt toch óók ogen in je hoofd? hebben we van alles ondernomen.
Hoe je ze gebruikt, werd deel van je bewegingen. Dat zachte ogen misschien iets met je nek doen en wellicht nog op meer plaatsen van je lichaam iets laten weten, werd duidelijker.

En hoe je je kunt vergissen in wat je meent te weten en te zien. Grappige misverstanden dus. Er waren lessen die je lieten ervaren dat je wel iets kunt willen, maar dat je soms eerst moet leren accepteren dat je er niets van snapt... Dat daarna de ‘know-how’, ook letterlijk, vanzelf komt. Dat zachtheid en comfort toeneemt. ‘k Herinner me nog de blije glimlach, ergens in februari, van iemand waarbij onverwacht ‘het kwartje viel’. Die zei later: "en nú begrijp ik het pas..."

Thema twee:
En benen die de moeite waard zijn, toch?
Je staat er op, je loopt er mee. Ze hebben o.a. tenen, voeten, enkels en knieën. Een onuitputtelijk scala aan lessen kun je daarmee doen. Dat deden we dus. Gemakkelijke bewegingen of heel intrigerende. Zeker als je ook beseft dat die benen met je bekken verbonden zijn op de een of andere manier. Die moeilijke opdrachten die ik soms gaf, prikkelden de nieuwsgierigheid. Het ‘hoe maak ik het plezieriger voor mezelf?’. En na afloop stonden doorgaans jubelende tenen opeens op de grond. Da’s een rare ervaring als ze altijd omhoog wijzen... En dat allemaal zonder dwang en zonder handleiding van hoe het zou móeten.
Wat werd lopen lichter van geluid, gemakkelijker om te doen en mooier om naar te kijken..
De moeite waard dus.

Ontdekkingen
Dat tussen hand en onderarm je pols zit en tussen je onderbeen en je voet een enkelgewricht, waren bijzondere ontdekkingen dit jaar. Soms gingen jullie stil en ingekeerd in jezelf naar huis. Als gevolg van de les. En soms heel alert, spraakzaam of gierend van de pret. Ook als gevolg van wat we deden.
Over pols, hand en duim vooral, zijn we nog lang niet uitgepraat. Want er zit een arm aan.
Over enkel, voet en tenen ook nog niet. Er klaar mee zeker niet. Want daar hoort een been bij...

Vakantiewerk
Kijk maar naar de suggestie voor hen die zelfs in de vakantieperiode er niet genoeg van kunnen krijgen: facultatief, wel effectief als je het toch niet laten kunt...

Spelen met je handen.
Aandacht hebben voor zachte vingers,
Je duim af en toe eens buigen.
En duim, pink en vingers van dezelfde hand
heel voorzichtig naar elkaar toebrengen.
En van elkaar af.
Met respect voor je beperkingen.

Thema voor de komende tijd wordt:
Zachte handjes,
het betere voetenwerk en wat daarbij komt kijken...

Je hele lichaam zal erin betrokken worden.
Kom maar ervaren. In september gaan we verder, en mocht je me nodig hebben; bellen of mailen kan altijd.
Ben ik thuis en vrij, dan kun je me altijd benaderen voor informatie of een individuele les.

Uitrusten of filmpje kijken?
En verder? Rust lekker uit. Dat doe ik ook... De filmpjes van een les staan hieronder.
Groet, iRene













_