Zeg het maar...
        over de lessen
commentaar van leerlingen, zo leerzaam en leuk…

Wil je hier ook een reactie plaatsen?
Klik hier om een e-mail te sturen


Tong?
"Zo ráár... Is dat wel goed? Mijn tóng ligt helemaal ònderin mijn mond. Ik voel me daar heel ongemakkelijk bij. En onzeker. Zo moet het toch niet?"
Ach ja, Feldenkrais doet vreemde dingen met je... 'n verandering is altijd iets ongewoons. Zelden ernstig van aard. :-) Je ging ook heel anders liggen, toch? Merkte je dat?
Enne... waarom zou ie daar niet kunnen liggen? Liggen uitrusten misschien zelfs?

Uitspraken

• Ik ben een keer mee geweest met de vrouwen uit Brabant en ik vond het super. Mijn lijf werd heel blij van jouw Feldenkrais.

• Wij zijn de 'bekken en bodemgroep'....... Heel leuk!

• Wij komen morgen weer. Ben benieuwd waar je ons nu weer mee confronteert. Ik kijk er naar uit.

• Ik heb echt het idee dat het effect heeft bij mij.

• De les heel interessant. En was de volgende dag best moe, haha.

• Net op de fiets hoorde ik mezelf denken: weten je handen dat je benen trappen? Haha, het sluipt dus in je systeem!

• Dit vond ik een mooie les!
     Dat had je vijf jaar geleden niet gezegd.
     Ja, da's waar...

• Ik ga in de weerstand; wat heb je er aan? Ik wil wel 't loslaten, maar ik kàn het niet.

• Ik dàcht, dat ik al zo weinig doe...

• 'k Geef mezelf een jaar om het allemaal te leren...


Bij de Fysio:
Echter, en daar komt Feldenkrais echt om de hoek, vroeg hij mij te gaan staan, verdeel gewicht etc. etc, bekende verhaal.
Vervolgens zegt hij "als je een loodlijntje trekt van je neus naar je navel..."
Ik trek het lijntje en prompt verplaats ik mijn romp een millimeter ten  opzichte van mijn bekken en ter hoogte van mijn zijkant. Verbaasd over de snelle correctie keek hij mij aan...
"Ik doe Feldenkrais, zei ik met enige trots."
"Dat verklaart veel," zei hij. "wat jij in een seconde corrigeert, ben ik bij de meeste mensen een kwartier mee bezig, als het me überhaupt lukt om het ze bewust te maken... mensen weten vaak zo weinig van hoe hun lichaam in elkaar zit en functioneert..."
Ik zei, "jammer hè dat zo weinig mensen dit ervaren; ze gaan liever yoga doen..."
"Waarschijnlijk vinden ze dat meer sexy dan FK." Was zijn antwoord...
Zo is het maar net.
Dank voor dit waar-gebeurde verhaal. Dàt is wat je kunt halen uit Feldenkrais-lessen. Dàt hèb je eraan...

Superblij met je lessen
Ben klaar om weer een nieuwe ervaring met Feldenkrais te delen.
Heel goed doet het me. Ik ontspan en en ga een drietal versnellingen lager.
Mijn lijf voelde na de les inderdaad anders dan ervoor. Ik had andere benen. Hele zware, maar dan niet op een vervelende manier ;) Bijzonder weer.
Ja ik was moe. Thuis gekomen en op de bank in slaap gevallen. Nu middernacht klaar wakker. Maar het voelt zo goed om op deze manier bezig te zijn met Feldenkrais. Voorlopig geef ik mijn lijf rust en dan volgende week weer rustig aan gaan bewegen. En de nieuwe aanwijzingen van jou weer gaan onderzoeken, slow slow!!!! Ik ga het al een beetje leren.
Het is vaak minder moeilijk dan je denkt dat het is.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZimjy6x9lNbWgZ6-VPJUKsvL21ShgtT6slU_z1iRZV34jsM7hugxAHcz2JGHm_P3pT3n-xj6xDWV7_u9pir5wGB-dyAaND0wgTBowL2vrJJtULN8zvxmWqB3wG-ERJ3N_86F29s5yvWWo/s1600/affiche-2016moshe-s.jpg

Zitles??
Ik ben Martijn en ik ben 11 jaar en zag in de sporthal de Meent een brief hangen. Waar op stond: Zitles??!! Volgens mij kan iedereen wel zitten?
Graag een mail terug.
Kijk, daar word je toch blij van? Dus kreeg ie zijn antwoord.


"Ik kan geen wonderen verrichten hoor..."
Dat zei mijn 72-jarige Feldenkrais lerares Irene Groenendijk-Wanner vanmorgen vroeg toen ik bij haar op de behandeltafel lag.
Ik had haar gisteren gebeld omdat ik nog steeds last had van vervelende zenuwpijn in mijn been en rug. Toen ik twee weken geleden thuiskwam uit Rome - wat echt heerlijk was - ging ik door m'n rug. Waar ik eerst dacht dat het nogal meeviel, kreeg ik steeds meer last en merkte ook dat ik geen kracht meer had in m'n been. Bere eng om te ervaren zal ik je zeggen.
Ik ging naar de fysio, die zorgelijk keek, het zou 'n hernia kunnen zijn, en met mijn "ziekteverleden", moesten we toch ook rekening houden. Je begrijpt dat de angst me bij de keel greep. (Waar Susan Knauf me gelukkig weer van kon bevrijden)
Een paar dagen later ging 't wel iets beter (pff).  ik ging ook nog naar 'n acupuncturiste, wat ook hielp. Maar nog steeds hield ik wel 'n zeurende gemene zenuwpijn en zo'n onzeker wapperbeen.
Tot ik dus bij IRene Groenendijk-Wanner kwam. Ze sjorde aan m'n benen, bewoog mn armen en romp, heel zacht en voelend, ik kan het niet navertellen, maar ze had zo door dat 't misschien wel op 'n andere plek zat.
Toen ik wegging, voelde ik nog wel 'n gevoelige rug. Maar, terwijl de uren verstreken, verstreek ook m'n rugpijn en verdween de gevoelloosheid in m'n been.

Geen wonderen? Nou, voor mij voelt het als 'n wonder.
Dank je wel lieve iRene! Ik begrijp niet dat Feldenkrais nog zo onbekend is.


Feldenkrais gaat dóór
Lieve Irene, op de mooiste plekjes en momenten gaat feldenkrais door! Hier denk ik aan alle botjes in mijn ‎voet en visualiseer ik meer beweeglijkheid. Daarna weer lekker verder soezen (dus jij bent er ook een beetje bij).
Warme groet uit Sicilie, Angela


Paardrijden
Er zijn wel zeker wat dingen teruggekomen afgelopen week. Vooral dat er ruimte is tussen de heupen en ribbenkast! Ik ben daar ook eens op gaan letten bij mezelf en bij anderen... Ik vind de zitlessen sowieso erg leuk, dit lijkt toch het meest op paardrijden in een zadel!


Website bezocht en gelezen
Je website trouwens vorige week wel bezocht! En die 22 pagina’s geprint en gelezen. Wat een interessante man die Feldenkrais.
En ik zal het je nog sterker vertellen: tweedehands boekje Awareness through movement gekocht, ben er hier op Slangenburg in aan het lezen.
Ga ik je beslist nog vragen over stellen…;-)


Weer een luikje
Wat een uitdagende les, gisteren! Echt weer een luikje opengegaan!


Geen rugpijn meer!
Wel even het vermelden waard dat ik kan merken dat ik uit mezelf nu in het algemeen beter loop. Ik begrijp op de een of andere manier de beweging beter en zie die ook voor me nu. Vooral na de laatste sessie en ik heb ook bijna geen rugpijn meer!
Dus ik kijk alweer uit naar donderdag.
23/2 16


Stop met hard werken
Eerst het oude jaar: ik bedank je voor alle ervaringen en woorden die me steeds, vaak onverwacht, veel brengen. Het is een perfecte combinatie voor mij: jouw Feldenkrais. Zo in het moment, geconcentreerd met je zelf bezig zijn.
Je bent uitnodigend, zorgzaam en soms ook wel streng hoor! Maar je stem: "stop met hard werken", "zoek je comfort", "maak het kleiner" werkt voor mij ook heilzaam op andere momenten dan de woensdagavond!
En het nieuwe jaar dan maar gewoon rustig en klein beginnen hè?! Ben benieuwd naar wat het thema Begin me te leren heeft.
Angela, 2/1 '16
Wat een fijn commentaar schrijf je; dank. En waar ik 'streng' ben, moet het niet te gek worden, want je bent hier om je prettig te voelen. Waar mogelijk. :-)
Het is liefdevol en zorgzaam zo als ik me soms teruggefloten voel. Ik vind het ook een kwestie van kwaliteit bewaken die je als juf moet doen. Niet over je grenzen en op je eigen manier, maar wel zoals het bedoeld is! Anders hoeven we ook niet op les te komen.
Angela, 3/1/ '16
Ja, da's een instelling van jou die blijkt te werken. dank je.
Als ik voor ogen had dat je hier alleen maar 'ontspannen-op-je-eigen-manier' zou liggen zwijmelen', dan doe ik de waarde van de methode tekort. Dan onthoud ik jullie de kans om iets te léren.


De cirkel gesloten
Overigens heb ik weer eens heerlijk geslapen na de laatste les. En realiseerde me dat als je wilt je je een slag in de rondte draait aan cirkeltjes (of delen van cirkels) per dag. Bijvoorbeeld autorijden, was zo grappig op de terugweg. Heb op een gegeven moment een rotonde twee keer gereden om te voelen wat ik nu eigenlijk deed. Als je stuurt met overpakken zoals het eigenlijk moet, draai je de cirkel op een andere plek dan als je, eigenlijk fout, het stuur helemaal mee naar beneden neemt zeg maar... Ach en met schuren van het houtwerk kan je ook cirkeltjes draaien en met afwassen en met... Lopen en noem maar op.
Reimeke, 18/12 '15
       ja, het leven is, de facto, ook een cirkel. Er is een begin als je nog onbekommerd om wat er voor je in het vat zit, wordt verwekt en geboren. Dan volgen al die lijnen en kronkels en bochten waarin je je wringt. en je leert de dingen die er te leren zijn. Totdat je cirkel wordt gesloten wanneer het je tijd van gáán is.
       Hier op het wonder-zoldertje, waar jij bij die wonderbaarlijke laatste les was waarmee we de allerlaatste cirkel sloten, komt in januari een nieuw begin. D.V.
       En het thema? BEGIN
       Over het alleréérste begin van een beweging. En wat dáár weer te ontdekken valt.


Er viel een kwartje
Na die les kortgeleden van heel piepklein bewegen van mijn schouder, had ik later overal in mijn lijf een beetje spierpijn. Kan dat?  Maar nu, na die zévende les heb ik opeens het gevoel het te begrijpen.
't Was dus wel even wennen, maar nu ben ik heel blij met die ontdekking.
18/12 '15
Je kunt op allerlei manieren reageren. Dat je lichaam als geheel ontdekte dat er 'iets'  gebeurt als je anders met je fysieke krachten omgaat, is een groot goed. Wees daar maar blij om en kijk wat 2016 voor je in petto heeft.


Goeddoet
Ik wil graag een les die mijn vermoeide lijf en geest goeddoet.
M. 14/12 '15
Kwam bij toeval in orde.


Moeilijk
Ik vond het een moeilijke les. Ik kon pas aan het eind mijn nek wat ontspannen.
M. 7/12 '15
Nog wat bijleren?


Baby
Ik voel me een baby in de moederschoot. Die handbeweging is verbonden met een heel basaal oer-gevoel
7/12 '15
Zo'n kindje heeft alles nog van nature. 'Grote mensen' kunnen soms die harmonie even terugvinden. Door te bewegen met áándacht. En de gevolgen dáárvan zijn immens.


Opeens voelde ik het
Ik vond het niet leuk… Ik merkte dat ik weerstand voelde. Maar ik ben erbij gebleven en opeens voelde ik het wel. Dat had ik nooit eerder zo ervaren.
2/12 '15
Wat een klasse. Soms is het nodig dat je je eerst veilig voelt in je omgeving en in jezelf om die ontdekkingen te doen op plaatsen die eigenlijk wat beladen zijn.
Hier ben je veilig.


Vóór en ná
       Iemand vóór de les:
Ik kan er door mijn werkschema's en mijn andere bewegings-lessen, die ik ook graag volg, niet zijn in december.
       Na de les:
Door wat deze les, deze 'moeilijke', met me deed, heb ik een besluit genomen. Ik kom tòch! Ik leer hier dat ik léren kan. Kan leren loslaten, ontspannen en uitvinden.
27/11 '15
Dit is nu net de essentie van wat Feldenkrais bedoelde. Mooi dat je die oppikte..
Super, blijf zolang je wilt.


Leren loslaten
Ik leer dat ik léren kan. Ook leren loslaten en leren uitvinden. En leren ontspannen. En leren voelen wat er gebeurt.
 27/11 '15
Moshe zei altijd: tot je laatste ademtocht ben je in staat iets te leren. dus waarom zou je dat niet doen?


Op tijd
Ik stopte op tijd want ik voelde spierkramp opkomen.
Elsie, 23/11 '15
wijs besloten!









Vervolg Zeg het maar over de lessen klik hier