Individuele lessen
iRene Wanner, feldenkrais docent
Functional Integration
F I, zeg: ef… aij…, dat is de Engelse afkorting van de woorden Functional Integration.
Een les Functional Integration staat voor een individuele les. Daarin werk ik aan de hand van jouw vragen meer klachtgericht dan ik in de groepslessen kan doen. De functies die je lichaam heeft: buigen, strekken en draaien, zijn de basis van waaruit ik kijk en ook met mijn handen naar zoek. Waar maak je een beweging wel handig, waar niet? In welke richting weet je hoe je het kan? In welke houding weet je dat dan niet meer? Hoe kun je dat wat verbeteren? Wat valt er uit te vinden en te leren?

in de nesten
Ach ja, wat hebben we onszelf vaak in de nesten gewerkt. Ons verkeerde gewoontes aangewend, die we niet eens meer als zodanig herkennen. Maar die ons lijf uiteindelijk doet protesteren. Pijn in onze (lage) rug, onwillige schouders en nek, een arm die niet goed opgetild kan worden. Het zijn maar een paar voorbeelden van heel alledaagse en veel voorkomende klachten. Die je, wanneer je ze dagelijks ervaart, het liefst ‘gisteren’ al verholpen zag. En waarvoor je de fysiotherapeut en andere vakmensen consulteert. Ze verlenen uitstekende hulp, zeker, maar je klachten komen vaak na verloop van tijd weer terug..

aanvullende benadering?
Doe eens een keer een F.I. les Feldenkrais om te ervaren wat die uitricht. Denk maar even mee, een voorbeeld: je ligt lekker in gemakkelijk zittende kledij op de lage bank die wij meestal gebruiken. De grond of een stoel kan ook natuurlijk.
Mijn handen zoeken heel voorzichtig door de mouw van je shirt heen hoe een beweging van je hand door je arm, naar je schouder en de rest van je lichaam gaat. Daartoe vraag ik je die arm zelf op te tillen en ik volg wat je doet. Mijn handen gaan mee met jouw arm. Of ik til jouw arm een beetje op. En jij volgt. Zo zoeken we samen naar waar het schip strandt en waar je ongemak vandaan komt. Maar vooral naar hoe het ànders zou kunnen gaan. Die er-va-ring, dat is waar het me om gaat. En die reikt doorgaans op een wonderlijke manier verder dan dat ene uurtje alleen.

probeer maar
Ga op je rug op de vloer liggen met je armen naast je lichaam. Buig één been in de knie en laat het andere languit liggen. Je voetzool van het staande been zal (en vast niet op alle plekjes ervan) in contact zijn met de grond. Zet af met die voet.
Wat gebeurt er dan?
Wat zet die voet allemaal in beweging?
Welke kettingreactie wordt er door het lichaam gestuurd?
Komt die zelfs tot in het gebied van je schouders? Of niet? Zijn alle plekjes onderweg gewillig genoeg om adequaat mee te doen met het spelletje? Blokkeert een op de vloer ‘vastgelijmd’ hoofd een verrassend stukje beweeg-traject?
Ervaar je ergens ongemak of pijn zelfs?

Doe het dan nu ook eens met je andere been, andersom dus..

Kun je je voorstellen dat dit hele verhaal je duidelijker wordt wanneer ik met mijn handen het bewegen begeleid? En hier en daar je wat impulsen aanlever op een misschien wel heel ongewone manier?
Wees welkom.

aanraking
Tijdens een F.I. kan het dat ik je vraag mee te denken en mee te praten. Ik stel dan iets aan de orde en verwacht van jou een antwoord, hoe onhandig ook verwoord. Dat schept vaak duidelijkheid. Of juist niet. Maar altijd zal er een vorm van communicatie ontstaan. Zodat we verder kunnen zoeken. In een soort vraag- en antwoordspelletje.

En soms zul je alleen maar heel miniem aangeraakt worden, voor je gevoel nauwelijks bewogen en vraag ik je niets.. Maar die communicatie tussen jouw lichaam, jij dus en mijn handen, ontstaat dan ook. En leidt ergens naar toe. Naar je bewegen. Altijd. Dat merk je als je opstaat. Of later, als je weer thuis bent.
Zo samenwerken levert ontdekkingen op die waardevolle bouwstenen kunnen zijn voor een minder belastend, economischer, gebruik van je lichaam. Die functies: het strekken, buigen en draaien, ànders maken dan ze waren. Prettiger, handiger, bekender.

prijskaartje
Een individuele les kan een prima aanvulling zijn op wat je in de groepslessen leert.
Of een alternatief.
Een individuele les kost 50,-- euro.

Voel je welkom, vraag om nadere informatie.
Zelfs als je het allemaal heel spannend vindt…

les afzeggen?
Dat kan altijd zonder dat daaraan kosten zijn verbonden. Doe dat dan wel, net als bij andere hulpverleners, minstens 24 uur van te voren.
Bij later afmelden word je geacht toch te betalen.

rekening
voor de verzekering? Of vanwege belastingvoordeel?
Natuurlijk kun je die krijgen. Voor je individuele lessen. Ook voor de lessencyclus gedurende het jaar.
Het blijkt zoden aan de dijk te zetten. Afhankelijk van de soort polis die je hebt afgesloten en de maatschappij waarbij je dat deed, wordt Feldenkrais al vergoed.
En bovendien is het goed de maatschappijen die nog niet vergoeden, steeds weer te laten weten dat dit werk werkt. Dus altijd proberen en de mogelijkheden onderzoeken!

belastingaangifte
Buitengewone lasten ten bate van je gezondheid, Feldenkrais-lessen dus, worden ook wel opgevoerd bij de belastingaangifte.
Doe er je voordeel mee.

















_